WOW0821240209BLCLJLLLML

5 Direct toepasbare mountainbike tips voor beginners:

Je bent nog vrij nieuw in de geweldige wereld van het mountainbiken. Het liefst wil je direct knallen zoals de echte pro’s dat doen🚵🏻! Natuurlijk gaat dit niet zomaar, om dergelijke kunsten uit te voeren is vaak jarenlange training vereist.

Gelukkig hebben wij vijf tips bij elkaar gezocht die jou wel direct helpen om je mountainbike skills een boost te geven💪🏼. Oefen ze wanneer je lekker op pad gaat en je zult zien hoe ze bij dragen aan jouw succes. Waar is er bij jou ruimte voor verbetering?

✔ Tip 1: Balanceren

Balanceren? Dat beheers ik toch al sinds mijn zijwieltjes eraf zijn? Niet helemaal. Waarschijnlijk heb je pro’s zien knallen over de meest hobbelige en uitdagende paden alsof het een fluitje van een cent is. Toch is het houden van je balans en dat van je fiets geen eenvoudige opgave.

Zo is het belangrijk om tijdens een afdaling je lichaamsgewicht wat verder naar achteren te brengen. Leun hierbij licht achterover, schuin boven of zelfs achter je zadel. Houd je benen en armen gebogen in een losse houding.  Op deze manier voorkom je dat een flinke hobbel je van je fiets af werpt en is je balans bewaren een stuk makkelijker.

 

✔ Tip 2:  “stoppie”

Dit trucje zal je niet vaak nodig hebben tijdens het mountainbiken zelf. Toch is dit een hele nuttige oefening om meer gevoel te ontwikkelen met je fiets. Na enkele voorzichtige oefeningen zal je zien dat het steeds beter aanvoelt.

Om een stoppie te maken zak je wat verder in je pedalen, waarna je snel omhoog komt terwijl je je voor rem indrukt. Pas hier wel mee op want een  overenthousiaste uitvoering kan ervoor zorgen dat je per ongeluk een ander trucje uitvoert, de salto 🤕!

✔ Tip 3: “wheelie”

Praktisch gezien het tegenovergestelde van een stoppie. In plaats van op je voorwiel te balanceren, doe je dit op je achterwiel. Dit is een vrij lastige manoeuvre om direct te beheersen, doe dit dus in stapjes.

De wheelie voer je uit door in je pedalen te zakken, vervolgens kom je krachtig omhoog met je armen gestrekt. Hierbij trap je wat harder in je pedalen zodat je makkelijker je voorwiel omhoog krijgt. Wanneer dit lukt kan je proberen om je wiel wat langer in de lucht te houden. Uiteindelijk is het de kunst om op je achterwiel te blijven rijden, dit vergt echter wel de nodige oefening.

Het optillen van je voorwiel is een nuttige truc die je vaak toe kunt passen wanneer je de bossen in gaat. Het is voornamelijk handig om over wortels en stenen te wippen met deze manoeuvre.

✔ Tip 4: switchbacks

Deze krappe bochten van bijna 180 graden vergen oefening om volledig te beheersen. Vaak heeft elke rijder namelijk een iets andere tactiek. Het is goed om in ieder geval je gewicht zo laag mogelijk te houden. Verder is het makkelijk om de bocht een beetje wijd in te sturen als dat mogelijk is. Wanneer je door de bocht gaat, is het belangrijk om je zwaartepunt zo recht mogelijk boven je fiets te houden. Dit zal je helpen om voldoende controle te bewaren over je fiets.

Zodra deze basics beter gaan kun je uitbreiden door de switchback te combineren met een stoppie of een wheelie. Je kunt hierbij je achterwiel de bocht door zwaaien door voorover te leunen en licht te remmen. Tegelijkertijd zwaai je met je heupen het achterwiel de hoek om.
Verder kun je de bocht door komen door je voorwiel op te trekken en de bocht door te sturen. Dit zijn wel vaardigheden die wat meer oefening vergen.

✔ Tip 5: bunnyhop

Bunnyhoppen kan je helpen om over obstakels te springen of om snel van spoor te veranderen zonder vaart te verliezen. De bunny hop is uit te voeren in twee varianten: De Engelse en de Amerikaanse.

Bij de Engelse bunnyhop trek je beide wielen tegelijkertijd van de grond af. Dit doe je door je benen en armen te buigen waardoor je lager op je fiets staat. Vervolgens spring je omhoog! Hierbij zal je fiets vanzelf mee gaan waardoor je een sprongetje maakt.

Wanneer je de Amerikaanse bunnyhop wilt uitvoeren is het begin eigenlijk hetzelfde als een wheelie. Je trekt het voorwiel eerst omhoog, vervolgens schep je het achterwiel omhoog door je knieën te buigen en het achterwiel omhoog te trekken.

Dit waren enkele tips waarmee je lekker aan de slag kunt! Sommige van deze vaardigheden hebben veel oefening nodig. Maar wanneer je regelmatig oefent spring je uiteindelijk over obstakels heen en pak je de scherpste switchbacks alsof het kinderspel is.

Ben je benieuwd naar hoe wij verder bij kunnen dragen aan jouw succes? Bekijk dan snel onze 👉🏼scherp geprijsde uitrusting👈🏼 


Nieuwere Post


0 reacties


Laat een reactie achter

Let op, reacties moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd


Toegevoegd aan Winkelmand!